Amortyzator podstawą każdego samochodu

Amortyzatory to chyba jedne z najważniejszych elementów w każdym samochodzie, bowiem odpowiedzialne są one za utrzymanie prawidłowo położonych kół z nawierzchnią oraz odpowiadają za komfort podczas jazdy. A ten jest większy, dzięki odpowiedniemu tłumieniu drgań, które pojawiają się na naszym nadwoziu. Ponadto, amortyzatory potrafią decydować o prawidłowym działaniu takich układów jak: ABS czy nawet ESP, wszystko to dzięki temu, że oderwane koła od nawierzchni, potrafią generować błędy, które są wychwytywane przez dany amortyzator.

Rodzaje i modele amortyzatorów

Przeważnie w samochodach, nie tylko osobowych, montuje się dwa rodzaje amortyzatorów. Mianowicie mamy tu: olejowe oraz olejowo-gazowe. Różnice między nimi tyczą się przede wszystkim, samej komory kompensacyjnej, czyli w amortyzatorach olejowych jest ona otwarta a gazowych zamknięta. Oba te rozwiązania są skuteczne a wybór między nimi głównie zależy od naszych upodobań.
Jak jest zamontowany amortyzator?

Zazwyczaj amortyzator, jest montowany od góry nadwozia, bądź też ramy, zwrotnicy i mostu a działa on na zasadzie takiej – przy odbiciu kół o podłoże, te mają za zadanie rozciągać się i ściskać, tak by siła uderzeniowa była równa na wszystkie koła. Dzięki takiemu zabiegowi, wcześniej już wspomniana, siła odśrodkowa działająca na nasz samochód rozkłada się na cztery amortyzatory, dzięki czemu, nie czujemy dyskomfortu, spowodowanym nadmiernymi obciążeniami dla kierowcy.

Po co nam amortyzatory sztywne

Oczywiście, amortyzatory o niskim stopniu uderzenia są dużo bardziej komfortowe dla kierowcy ale czy są tak zdrowe dla samochodu? No nie do końca, nie zawsze to tak działa. Przykładowo – posiadając samochód sportowy i lubiąc sobie pojeździć po ciężkim terenie, lepiej będzie zainwestować w zawieszenie twarde z prostego powodu. Unikniemy wtedy, zużycia się amortyzatorów przy częstych uderzeniach kół o nierówną powierzchnię. Ponadto, miękkie zawieszenie jest bardziej narażone na awarię poprzez swoją delikatną konstrukcję. Zawieszenie sztywne jest dużo bardziej wytrzymałe ale za to daje nam mniejszy komfort podczas prowadzenia naszego samochodu – warto mieć to na uwadze.

Amortyzatory o zmiennym tłumieniu, do jakiego samochodu?

Jeżeli posiadamy samochód, który jest bardziej zaawansowanych niż ,,standardowe” auta, bądź też potrzebujemy rozwiązania pomiędzy miękkim a twardym zawieszeniem, wtedy najlepiej zainwestować w amortyzatory o zastosowaniu cieczy magnetoreologicznej. Elementy, tego typu są świetnym rozwiązaniem, jeżeli chcemy uzyskać efekt o zmiennym tłumieniu. Takie zastosowanie, można używać w samochodach typu jeep czy Crossover.

Kiedy wymieniać amortyzatory i czy polskie warunki mają to wpływ?

Jeszcze do niedawna w Polsce stan dróg był poniżej średniej Europejskiej, na obecną chwilę warunki te poprawiły się. Oczywiście nie oznacza to, że nie znajdziemy drążek polnych, bądź też takich, gdzie kiepski stan techniczny dalej się utrzymuje. To oznacza, że nasze amortyzatory musimy sprawdzać dosyć regularnie. Najlepiej, aby elementy te wymieniać średnio co 100.000 km. Ponadto, warto pamiętać tutaj o bardzo istotnej rzeczy, wszystkie poprawki czy też modyfikacje mogą wpłynąć na kiepskie ich działanie. Więc, jeżeli bierzemy się za tuning naszego samochodu dobrze się zastanówmy czy takie elementy jak, amortyzatory, musimy wymieniać na nowe. Jeżeli, zdecydujemy się już na takową wymianę to podejdźmy do tematu z zimną głową. Dlaczego o tym mówię? Z prostego powodu, nieraz dobre intencje nie pokrywają się z tym czego oczekiwalibyśmy od naszego samochodu. Dlatego najlepiej każdą modernizację przedyskutować z naszym mechanikiem.

Podsumowując

O amortyzatory jak i inne części naszego samochodu należy szczególnie dbać. Wszystko po to, aby nasze auto zawsze mogło być w pełni gotowości. A jeżeli mamy problem lub nie lubimy odwiedzać naszych mechaników bądź też serwisów, które przeprowadzają przeglądy – spróbujmy się tego nauczyć. Bo samochód sprawny, to samochód dający nam bezpieczeństwo podczas podróży i musimy mieć to na uwadze. Dlatego, jeżeli zauważymy, coś niepokojącego, powinniśmy niezwłocznie to sprawdzić i wyeliminować usterkę, jeżeli ta rzeczywiście się pojawiła.
Tutaj, mam na myśli nie tylko same amortyzatory ale wszystko co jest związane z silnikiem, nadwoziem, podwoziem oraz innymi elementami naszego samochodu.